fbpx
 
4 juni, 2014

Strejk stoppar Öresundstågen på obestämd tid

Från och med klockan 03.00 natten mot måndagen, och på hittills obestämd tid, körs inga Öresundståg på grund av strejk. Konsumentverket har gjort en sammanställning över vilka rättigheter du har som drabbad.

Du har alltid rätt till information om förseningar för ditt eget tåg. Är förseningen på mer än 60 minuter har du, om det är nödvändigt, rätt till mat, dryck och hotell – oavsett om du står på stationen eller sitter på tåget.

Du har rätt att få tillbaka pengarna eller boka om resan om du inte kommer iväg. Om du kommer iväg och det senare blir en försening på över 60 minuter har du rätt att få tillbaka en fjärdedel av biljettpriset. Är tåget mer än två timmar försenat har du rätt att få tillbaka hälften av biljettpriset.

Du kan själv välja om du vill boka om eller ställa in din resa och få tillbaka pengarna, om ditt tåg skulle bli inställt. Du kan enbart boka om din biljett efter kontakt med tågföretaget – du kan inte resa med egen bil eller ta taxi på eget bevåg och få ersättning för detta.

Enligt EU:s tågförordning, där regler om inställda tåg och förseningar omtalas, framgår att en konsument har rätt till fortsatt resa eller ombokning snarast möjligt på likvärdiga transportvillkor, om förseningen förväntas bli på mer än 60 minuter.

Ovanstående gäller alltid och tågbolaget kan inte skylla på extraordinära omständigheter, enligt Konsumentombudsmannen.

Vad innebär detta i praktiken?

  • Stora skillnader gäller gentemot de villkor som exempelvis SL erbjuder vid förseningar. Därför är det alltid en god idé att, när olika resvägar är möjliga, ta med ersättning vid förseningar vid valet av biljett.

 

Foto: TT

Vanja Eriksson

vanja.eriksson@blendow.se