fbpx
 
24 juni, 2022

Konsument behöver inte bekosta returfrakt till Kina

Ett bolag som har gett sken av att verka och finnas i Sverige (men som egentligen fanns i Kina) bör enligt Allmänna reklamationsnämnden inte kräva att en kund ska bekosta returfrakten till Kina när kunden utnyttjar sin ångerrätt.

En kvinna köpte ett par skor från en butik på nätet. Samma dag som hon fick skorna märkte hon att de inte passade och ville därför lämna tillbaka dem. Bolaget meddelade då att skorna måste skickas till lagret i Kina och att kvinnan ska betala frakten. Att skicka skorna till Kina skulle kosta nästan tre gånger så mycket som att skicka dem till bolagets adress i Sverige. Kvinnan anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden uttalade att en konsument på egen hand ska bekosta returen; under förutsättning att näringsidkaren informerade konsumenten om skyldigheten att bekosta returfrakten samt kostnaden för att återsända varan. I det aktuella fallet fanns det inte någon bevisning som visade att konsumenten fått information om att skorna skulle behöva skickas till Kina eller kostnaden för returen. Dessutom gav företaget sken av att finnas och verka i Sverige. Kvinnan hade därför inte att räkna med att hon skulle behöva skicka skorna till Kina vid en eventuell retur.

Allmänna reklamationsnämnden anser därför inte att företaget har rätt att kräva att kvinnan ska bekosta returen till Kina. Allmänna reklamationsnämnden rekommenderade därför företaget att låta kvinnan returnera skorna till bolagets adress i Sverige.

___________________________________

Författare: Veronica Borg, Allt om Juridik

Källa: Blendow Lexnova

Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX