Konsumentombudsmannen vill se ny lagstiftning för att komma åt problemet med oseriösa telefonförsäljare. KO föreslår att det inte ska vara möjligt att ingå avtal över telefon utan en skriftlig bekräftelse.
Konsumentombudsmannen, KO, finns till för att skydda konsumenter. KO kan driva processer mot företag och är en tung röst i den juridiska och politiska debatten.
KO Gunnar Larsson konstaterar att Konsumentverket under flera år fått in ett stort antal anmälningar om oseriösa telefonförsäljare. Under den senaste tiden har verket också gått till domstol i flera fall som gäller just oseriös marknadsföring över telefon.
Nu anser KO att det krävs ny lagstiftning för att komma tillrätta med problemet. KO vill att det ska bli obligatoriskt med en skriftlig bekräftelse innan avtalet anses ingånget. Det skulle innebära att muntliga avtal som ingås över telefon inte är giltiga.
Dessutom vill KO se ett ”omvänt” NIX-system, där kunder måste ge ett aktivt medgivande till att bli kontaktade av företag via telefon.
Värt att notera är att beroende på hur en eventuell lagstiftning utformas så kan det bli skillnad mellan skyddet för konsumenter och näringsidkare. Ett företag som sysslar med telefonförsäljning måste därför ha klart för sig om det är en konsument eller inte som man har ringt till. En sådan bedömning är inte alltid helt glasklar. Vad gäller exempelvis för en person som driver enskild firma? Är det en konsument eller inte om denna person erbjuds köpa exempelvis en laserskrivare?
Nu är inte lagstiftningen på plats ännu – och ännu finns inte ett färdigt, skarpt lagförslag.
Det kan dock ändå tänkas att KO:s ord väger tungt inför kommande lagändringar.
Foto: Per Larsson/TT
Nils Ivars/Ebba Wigerström
nils.ivars@alltomjuridik.se