Marknadsdomstolen har nyligen fällt ett isoleringsföretag för vilseledande marknadsföring och nu förbjuds bolaget att använda vissa påståenden om isoleringsmaterials brandsäkerhet i sin marknadsföring.
Det var branschorganisationen Swedisol som stämde isoleringsföretaget i domstol. Bolaget hade i sin marknadsföring uttryckt bland annat dessa påståenden:
”Våra isoleringslösningar, de bästa på marknaden”
”tack vare sin överlägsna isoleringsförmåga”
”****-isoleringar är så gott som oantändliga”.
Dessa (samt en rad andra) påståenden menade branschorganisationen Swedisol ger konsumenter ett intryck av att isoleringsföretagets isoleringar är i princip oantändliga och bäst på marknaden. Detta hävdade Swedisol var felaktigt och yrkade därför att marknadsdomstolen vid vite skulle förbjuda företaget från att fortsatt använda sin marknadsföring.
Företaget medgav att påståendena kunde ge ett vilseledande intryck och förde fram att man internt arbetade med att korrigera påståendena.
Marknadsdomstolen finner att eftersom inte företaget kunnat presentera något som helst belägg för sina påståenden så strider påståendena mot 10 § marknadsföringslagen, en bestämmelse som handlar om just ”vilseledande marknadsföring”.
Eftersom påståendena varit av sådan art att en normal konsument typiskt sett skulle påverkas i sina köpbeslut fastställer domstolen att marknadsföringen är otillbörlig och därför bifaller Marknadsdomstolen yrkandet. Isoleringsföretaget förbjuds därför vid vite om 1 miljon kronor att använda påståendena.
Vad innebär detta i praktiken?
- Grunden i marknadsföring är att det du påstår måste du kunna bevisa. Även om det du påstår är sant, men du inte kan presentera godtagbart vetenskapligt stöd för detta, så klassas marknadsföringen som vilseledande och kan förbjudas. Syftet är att skydda konsumenter. Man ska kunna lita på vad som sägs i reklam, helt enkelt.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nils Ivars
nils.ivars@alltomjuridik.se