Många ungdomar och vuxna delar med sig av sina liv i olika bloggar. Vissa bloggare tjänar pengar på sin blogg, bland annat genom att visa upp vissa produkter i bloggen. Detta kan falla in under marknadsföringslagen och underställs därmed hårda regler. Konsumentverket går nu ut och varnar bloggare för att de kan bryta mot marknadsföringslagen.
Marknadsföring i sig är tillåtet. Problemet för många bloggare är bara att de inte skriver när det är fråga om marknadsföring och inte. Marknadsföringslagen kräver att det görs tydligt för läsarna att det är fråga om marknadsföring. Om en bloggare visar upp och rekommenderar vissa produkter i sin blogg mot betalning ska det därmed framgå att det är reklam.
– Konsumentverket är inte mot att bloggare tjänar pengar på sina bloggar. Tydliga riktlinjer kan tvärtom göra det lättare för bloggare att värna sitt varumärke och inte utnyttjas på grund av okunskap, säger Gunnar Larsson, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket.
Konsumentverket går nu ut och informerar om att alla bloggar måste följa marknadsföringslagen – oavsett kanal och oavsett om bloggarna är privata eller företagare.
Myndigheten framhåller att många som bloggar är unga personer som kanske inte har kunskap om lagen och enligt verket råder stor osäkerhet om vad som gäller på området.
I myndighetens nya vägledning står enkelt förklarat vad lagen säger och hur bloggare ska göra med inlägg som handlar om marknadsföring. I vägledningen förklaras vilka särskilda regler som finns när marknadsföring riktas mot barn och unga.
Läs Konsumentverkets guide här >>
Foto: Christine Olsson/TT
Nils Ivars/Ebba Wigerström, DJ
nils.ivars@alltomjuridik.se