Vad gör jag om en kund inte betalar?

En vanlig fråga som inkommer just nu är hur man ska agera om en kund inte betalar. Det kan röra sig om stora summor som många företag är beroende av att få in för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet. Oavsett om era kunder är privatpersoner, företag eller organisationer så finns flera åtgärder att vidta.

– Till att börja med
är det viktigt att ge er själva så bra förutsättningar som möjligt för att inte hamna i en situation där kunder inte betalar, säger Maria Bengtson, chefsjurist på Allt om Juridik. Det kan till exempel vara en god idé att göra kreditkontroller på nya kunder och se över historiken av era befintliga kunders tidigare inbetalningar. Fakturan ska vara tydlig och skickas så fort ert jobb är utfört eller produkt levererad.

– Det ska inte vara några frågetecken kring vad fakturan gäller, vem som är kontaktperson samt hur och när ska den betalas, säger Maria. Håll koll och följ upp med påminnelser om ni inte får något gehör från kunden. Det är viktigt att agera direkt om ni inte får betalt på förfallodagen, antingen genom att ta kontakt eller skicka en påminnelsefaktura med en ny tidsfrist, då har ni rätt att ta ut en påminnelseavgift. Om ni avtalat om det så kan ni även ta ut en dröjsmålsränta.

När kan man skicka inkassokrav?
– Om kunden fortfarande inte betalat efter påminnelsefakturan
finns möjlighet att skicka ett inkassokrav. Vanligtvis görs detta genom inkassoföretag, men det går att skicka ett sådant själv. Det är egentligen en betalningspåminnelse med hot om indrivning och betalningsanmärkning samt en avgift på 180 kr. Ett sådant brev måste uppfylla vissa formella krav enligt lag, varför det kan vara enklare att låta ett inkassoföretag sköta det.

Efter inkassokravet kan man ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.
– Ett betalningsföreläggande hos kronofogden kostar 300 kr, och hjälp att driva in pengarna kostar 600 kr, säger Maria. Du kan kräva kunden på dessa summor, men om kunden inte har några pengar är chanserna små att få ersättning. Det är därför klokt att fundera dels över hur stor fakturan är, dels över chanserna att få några pengar överhuvudtaget om kunden skulle vara insolvent.

Det Kronofogdemyndigheten gör är att skicka en delgivning om krav på betalning som mottagaren vanligen har tio dagar på sig att besvara. Inkommer inget svar, fastställer kronofogden betalningsföreläggandet.
– Därefter får företaget en betalningsanmärkning och kronofogden försöker driva in pengarna. Om företaget i stället bestrider kravet (och således fakturan), går det tillbaka till dig som ansökt, varpå du som ansökt måste meddela om du vill fullfölja betalningskravet inom 60 dagar – i så fall  lämnas ärendet över till tingsrätten.

Om en kund bestrider fakturan och anser att den inte är korrekt, kan du inte skicka inkassokrav eller ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det har i stället uppstått en tvist som ska lösas och som kan komma att hamna i tingsrätten om parterna inte kommer överens. Då är det upp till dig som företagare att bevisa att kunden är skyldig er pengar, exempelvis genom ett avtal som visar att kunden köpt en produkt eller tjänst till ett visst pris. Det är alltså viktigt att ha korrekta och tydliga avtal på plats.

Står det klart att fakturan stämmer, antingen genom kronofogdens fastställande eller tingsrättens dom ska betalning verkställas, betonar Maria. Om kunden är insolvent eller försatt i konkurs kan det vara svårt att få ut några pengar överhuvudtaget. Antagligen har personen eller företaget flera skulder till olika aktörer som i en konkurs får dela på tillgångarna som finns tillgängliga. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att det finns förmånsrätter som till exempel panträtt i en fastighet. Ett företag med en förmånsrätt i konkursen har alltså förtur och större chans till betalning än ett företag utan förmånsrätt. Risken finns alltså att du i slutändan står utan betalning, men har betalat avgifterna hos kronofogden eller stora rättegångskostnader i tingsrätten.

__________________________________

Författare: Hanna Frestro, Allt om Juridik

 

__________________________________

Har du kunder som inte betalar?

Nu kan du kostnadsfritt prata med en rådgivare hos oss för att bedöma ert behov, och ta fram ett skräddarsytt upplägg som passar er. 

[gravityform id=”30″ title=”true” description=”true” ajax=”true”]

Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning kring dina frågor

Dela

Certifierad E-handel
Allt om Juridiks webbplats är en Certifierad E-handel, vilket innebär att du kan handla tryggt hos oss med ett köpskydd om något skulle bli fel.
© 2024 Allt Om Juridik. All rights reserved.

Din anmälan till detta webbinarium:

Fyll i dina uppgifter och anmäl dig för att se vårt webbinarium på mina sidor. På mina sidor får du tillgång till vårt medlemsskap Juridik Fri där du helt kostnadsfritt hittar:
  • Alla tidigare och kommande webbinarium
  • 100+ avtalsmallar
  • Utvärderingar
  • Rabatter och utvalda juridikkurser
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*

Din anmälan till detta webbinarium:

Fyll i dina uppgifter och anmäl dig för att se vårt webbinarium på mina sidor. På mina sidor får du tillgång till vårt medlemsskap Juridik Fri där du helt kostnadsfritt hittar:
  • Alla tidigare och kommande webbinarium
  • 100+ avtalsmallar
  • Utvärderingar
  • Rabatter och utvalda juridikkurser
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*

Kommande webbinarium!

Vanliga frågor om aktieägaravtal
Torsdag 2/5 - 12:00

Beatrice Tollerup

Logga in

Din anmälan till detta webbinarium:

Fyll i dina uppgifter och anmäl dig för att se vårt webbinarium på mina sidor. På mina sidor får du tillgång till vårt medlemsskap Juridik Fri där du helt kostnadsfritt hittar:
  • Alla tidigare och kommande webbinarium
  • 100+ avtalsmallar
  • Utvärderingar
  • Rabatter och utvalda juridikkurser
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*

Bli gratismedlem!

Registrera dig och få tillgång till webbinarium, avtalsmallar och nyhetsbrev.
1
Kontaktuppgifter
2
Företagsuppgifter
3
Lösenord
Samtycke*

Logga in

Bli gratismedlem!

Registrera dig och få tillgång till avtalsmallar, webbinarium
och nyhetsbrev.
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*