fbpx
 
25 januari, 2016

Blev magsjuk – krävde resebolaget på pengar

En kvinna begärde ersättning av resebolaget för sig och sin väninnas räkning då semesterresan inte motsvarat vad de betalat för. Orsaken – bland annat att de blev magsjuka på resan.

Resan gick till Turkiet i oktober 2015. Kvinnan och väninnan skulle tillsammans med övriga i resesällskapet åka buss till ett hotell. Under bussresan insjuknade flera på bussen i mag- och kräksjuka. Inte nog med detta, så var de under bussfärden också inblandade i en trafikolycka som orsakade skador på flera resenärers bagage.

Ingen höjdarresa, med andra ord.

Kvinnan har uppgett att endast två av resans sju dagar var bra. På grund av detta begärde hon 5.000 kronor i ersättning för förstörd resa avseende henne själv och väninnan. Utöver detta begärde hon 500 kronor i ersättning för skadorna på hennes resväska.

Företaget hade gått med på att ersätta kvinnan med 2.500 kronor, men kvinnan nöjde sig inte med denna summa.

Eftersom det rör en konsumenttvist kan frågan avgöras i Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Tvisten hade också kunnat lösas i tingsrätt, men då hade kvinnan behövt stämma själv, vilket tenderar att bli dyrare.

ARN finner nu att det inte kan bevisas att matförgiftningen orsakats av reseföretaget. På grund av detta ogillas kvinnans anspråk på ytterligare ersättning.

Vad innebär detta i praktiken?

  • Om en vara eller tjänst avviker från vad du och säljaren avtalat om – eller helt enkelt är sämre än vad man rimligen kan anta utifrån den aktuella situationen – så kan du ha rätt till ekonomisk kompensation. Du kan processa i tingsrätt, men kan också som konsument vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

 

Foto: Fredrik Sandberg/TT

nils webb

Nils Ivars

nils.ivars@alltomjuridik.se