fbpx
 
18 april, 2018

Bolag kände till Volvos användning av "Made by Sweden" - varumärkesregistrering upphävs

Patent- och marknadsdomstolen häver ett bolags registreringar av varumärket MADE BY SWEDEN och dömer bolaget att ersätta Volvos rättegångskostnader med 1,8 miljoner kronor. Domstolen anser visserligen inte att Volvo har bevisat att ”Made by Sweden” är tillräckligt inarbetat för att anses tillhöra Volvo som varumärke men häver ändå varumärkesregistreringen för det andra bolaget. Anledningen till detta är att bolagets syfte har varit att få pengar av Volvo för deras användning av varumärket. 

”Made by Sweden” användes i stor Volvo-kampanj

Det var i september 2015 ett mindre bolag lämnade in ansökan om varumärkesregistreringar för ”MADE BY SWEDEN”. Detta kunde enligt Volvo förväxlas med deras användning av ”Made by Sweden” i en omfattande kampanj som haft fotbollsspelaren Zlatan och artisten Robyn som frontfigurer. Volvo ansökte därför vid Patent- och marknadsdomstolen om att registreringarna skulle hävas. Volvo hävdade i domstolen att ”Made by Sweden” var så pass inarbetat att det var att anse som deras varumärke och att bolaget måste känt till detta. Bolaget kontrade med att det inte känt till Volvos användning av varumärket och att varumärkesregistreringarna därför skulle bestå.

Domstolens bedömning

Domstolen bedömer först huruvida ”Made by Sweden” kan anses så pass inarbetat för Volvo att det är att anse som deras varumärke. Domstolen konstaterar att den kostsamma kampanjen har haft en ”utomordentligt stor räckvidd”. Uttrycket ”Made by Sweden” är, till skillnad från ”Made in Sweden”, särskiljande och inte ett vedertaget uttryck på engelska och denna omständighet talar för att Volvo har rätt till varumärket. Trots detta kommer domstolen fram till att Volvo inte har visat att varumärket är så pass inarbetat och kännetecknande för Volvo att bolagets registrering kan hävas enbart av den anledningen.

Ond tro

Att Volvo inte har rätt till varumärket på grund av det är inarbetat hindrar inte domstolen från att häva bolagets varumärkesregistrering. Det faktum att bolaget direkt efter registrering av ”Made by Sweden” försökt kräva Volvo på pengar talar för att bolaget känt till förväxlingsmöjligheterna och varit i ond tro. Domstolen anser att bolaget har försökt vinna på att Volvo tidigare har använt sig av ”Made by Sweden” och detta gör att domstolen dömer till Volvos fördel. Istället för de potentiella vinsterna som en blockering av Volvos fria användning av ”Made by Sweden” hade kunnat resulterat i hävs bolaget registreringar. Bolaget måste även ersätta Volvos rättegångskostnader på 1,8 miljoner kronor. 

Visste du att?

Ett varumärke anses tillhöra ett bolag om det särskilt kännetecknande och inarbetat för bolaget. Även om ett varumärke inte uppfyller dessa kriterier kan en varumärkesregistrering hävas om det registrerande bolaget varit i ond tro. Detta innebär att registrerande bolag känt till omständigheter som talar för att varumärket kommer förväxlas med ett annat varumärke.

Patent- och marknadsdomstolen Mål nr: PMT 4791-17

Källa: Nyhetsbyrån Blendow Lexnova

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Amalia Stenberg 

amalia.stenberg@alltomjuridik.se