fbpx
 
13 mars, 2017

Bensinbolag ska betala skadestånd till Stefan Holm – utnyttjade OS-bragd i reklam

Att använda sig utav någon annans namn vid reklam kräver att personen i fråga har lämnat sitt samtycke enligt namn- och bildlagen. Bensinbolaget St1 hade i en radioreklam använt sig utav en person de kallade för ”Stefan Wong”. Enligt Solna tingsrätt har reklamen haft så tydliga associationer till den tidigare elitidrottaren Stefan Holm att St1 görs skyldiga att betala skadestånd till honom.

I slutet av 2014 hade bensinbolaget St1 sänt en reklam på fyra olika kommersiella radiokanaler. I reklamen hade bolaget använt sig av en person som de kallade för ”Stefan Wong”.

Under reklamen hörs också ett bisittarreferat som är i det närmaste identiskt med det referat radiosporten förde under den tidigare höjdhopparen Stefan Holms OS-guld i Aten 2004. Dessutom beskrivs gester som stämmer överens med de som Holm använde sig av under sin aktiva karriär.

Enligt namn- och bildlagen är näringsidkare förbjudna att använda sig utav annans namn vid marknadsföring såvida personen i fråga inte samtyckt till detta. Lagen begränsar sig däremot inte enbart till situationer då någons namn uttryckligen används utan även ”annan beteckning som klart utpekar viss person” faller in under lagens tillämpningsområde.

Stefan Holm, som inte lämnat samtycke till att bolaget använde hans namn, stämde bensinbolaget och yrkade skadestånd. Solna tingsrätt konstaterar att namnet ”Stefan Wong” i sig inte leder till en tydlig association till idrottaren. Namnet i samband med referatet och de beskrivna gesterna leder däremot sammantaget till att en tillräckligt tydlig association till Stefan Holm skapas.

Domstolen tillägger även att det rör sig om ett klassiskt sportreferat som har en särskild status i allmänhetens medvetande och att det är ”uppenbart” att St1 avsett att utnyttja Stefan Holm och hans prestation i sin marknadsföring. Bensinbolaget tvingas därför betala 200 000 kronor i skadestånd till den före detta elitidrottaren.

Vad innebär detta i praktiken?

  • Att använda sig utav någon annans namn vid marknadsföring kräver samtycke. Detta fall visar på att när flera omständigheter talar för att en viss person pekas ut i reklamen är det tillräckligt för att ett samtycke ska krävas, även om personens namn inte uttryckligen använts.

Foto: Henrik Montgomery/TT

 

Källa: Nyhetsbyrån Blendow Lexnova

Pinak stor 3.2

Pinak Chakraborty

pinak.chakraborty@alltomjuridik.se