Ett bolag marknadsförde sin träfiber- och cellulosabaserade isolering som ett mer miljövänligt, hälsosamt och brandsäkert alternativ jämfört med andra isoleringsmaterial. PMD anser att dessa påståenden är ogrundade och inte stöds av någon egentlig bevisning. Bolaget förbjuds därför vid vite om en miljon kronor att fortsätta använda påståendena i sin marknadsföring.
Miljöpåståenden
Bolaget tillhandahåller en träfiber- och cellulosabaserad isolering som till
stor del framställs av sågspån och andra biprodukter från sågverk. I bolagets
marknadsföring framhöll man att detta var positivt ur miljösynpunkt. Bland
annat marknadsfördes isoleringen som ”miljöriktig isolering” och att det hade
”minimal miljöpåverkan”. Patent- och marknadsdomstolen, PMD, konstaterade att
påståendena var allmänna och omfattande till sin innebörd och att deras
riktighet inte stöds av någon egentlig bevisning. Det finns dessutom höga krav
på bevisning kring miljöpåståenden och mot bakgrund av dessa krav kan inte de
påståenden som bolaget använder i sin marknadsföring anses som vederhäftiga.
Brandsäkerhetspåståenden
Isoleringen marknadsfördes också som mera brandsäkert jämfört med andra
isoleringsmaterial. Bland annat framhölls att träfiberisoleringen inte brinner
– och därmed inte ger elden näring – eftersom den istället förkolnar. Vid
marknadsföringen jämfördes också träfiberisoleringen mot mineralull som fördelaktigt.
Bolaget påstod att mineralull smälter redan vid relativt låga temperaturer och
också avger en giftig gas som är en av de främsta bidragande orsakerna till
skador vid rökinandning. Inte heller dessa påståenden kunde styrkas på ett
fullgott sätt och PMD konstaterade därför att även denna marknadsföring var
otillbörlig. Dessutom hade marknadsföringen misskrediterat andra produkter,
bland annat mineralull, på ett otillbörligt sätt.
Förbud och vite
PMD framhöll att isolering är en typ av produkt som slutanvändaren – konsumenten – i genomsnitt kan väldigt lite om och därför får en sådan otillbörlig marknadsföring stor inverkan. Marknadsföringen ansågs mot bakgrund av detta som vilseledande enligt § 10 marknadsföringslagen samt att påståendena sannolikt påverkar en konsuments förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Därför förbjuds bolaget att använda påståendena, och andra påståenden som liknar dessa, i sin marknadsföring. Förbudet förenades med ett vite om en miljon kronor.
___________________________________
Författare: Oliver Búcaro, Allt om Juridik
Källa: Blendow Lexnova
Målnr: Patent- och marknadsdomstolen PMT 7754-18
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX