fbpx
 
17 oktober, 2014

Norwegian inför rätta

Flygbolaget Norwegian dras inför rätta när försenade passagerare kräver kompensation. Men Norwegian hävdar att de tekniska problem som bolaget har haft med sina nya flygplan ska ses som extraordinära omständigheter – och att flygbolaget därför inte kan hållas ansvarigt för förseningarna.

Nu inleds en rättslig process mot Norwegian där försenade resenärer kämpar för att få kompensation. Det rapporterar Dagens Nyheter. Processen kan bli omfattande då Norwegian haft problem med förseningar en längre tid efter att företaget introducerat nya flygplansmodellen ”Dreamliner” på långdistansflygningar.

Norwegian själva tillstår att 48 procent av avgångarna varit mer än en kvart försenade. Samtidigt uppges att tio procent av flygningarna ha varit mer än två timmar försenade.

Flygbolaget hävdar nu att Dreamliner-planens tekniska problem, som gett upphov till de omfattande förseningarna, ska ses som en extraordinär omständighet som legat utanför Norwegians kontroll. Bolaget vill att förseningarna ska ses som separata och att frågan om huruvida passagerarna har rätt till kompensation ska avgöras från fall till fall.

”Det beror helt på vilken typ av tekniskt fel det är, när det upptäcktes, under vilka omständigheter, vilka åtgärder som vidtogs för att förminska eller förhindra skadan etc”, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, i en kommentar.

Om tingsrätten bedömer att de tekniska problemen inte bör ses som extraordinära omständigheter är bolaget skyldigt att betala ersättning. En försenad passagerare på en långdistansflygning har rätt till 600 euro i kompensation.

Många resenärer har också sökt kompensation genom att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Men enligt ARN har Norwegian hittills struntat i att betala i flera fall trots att nämnden bedömt att en passagerare haft rätt till ersättning.

Vad innebär detta i praktiken?

  • En rekommendation från ARN är inte bindande, men den har starkt bevisvärde i en eventuell rättegång. Många seriösa företag har även som policy att vid en tvist alltid följa ARN:s rekommendationer, vilka även är gratis till skillnad från en process i domstol. Du kontaktar ARN här >>>

 

Foto: TT

Ebba Wigerström/Vanja Eriksson

vanja.eriksson@blendow.se