Ett företag lovade gratisprodukter på telefon, men skickade sedan fakturor för ett ingått abonnemang. Nu har Konsumentombudsmannen dragit bolaget inför rätta och bolaget måste nu ändra sina rutiner.
Konsumentombudsmannen, KO, fungerar som en ”konsumenternas försvarare” och kan rikta talan mot olika bolag som bryter mot olika lagar och regler på marknaden. Syftet är att du som konsument ska slippa missvisande erbjudanden, vilseledande marknadsföring och andra otillbörliga erbjudanden.
2014 utfärdade KO ett föreläggande om att ett visst bolag skulle upphöra med att marknadsföra sina rakningsprodukter på ett visst vis. Bolaget hade nämligen påstått i telefonsamtal att man som konsument fick testa produkten gratis, utan att bli bunden av något abonnemang. Trots detta hade det efter en tid skickats ut fakturor till de som beställt rakningsprodukten.
Totalt hade 95 stycken anmälningar inkommit mot bolaget. KO väckte därför talan mot bolaget i Stockholms tingsrätt, som nu konstaterar att samtalsmanuset som KO har åberopat ger stöd för att bolaget ägnar sig åt lockerbjudanden.
I samtalsmanuset förekommer bland annat uttrycken ”bjuda dig på ett paket” och ”paketet det bjuder vi som sagt på”. Åtgärderna är enligt tingsrätten att anse som uppenbart otillbörliga i och med att fakturor senare skickats.
Tingsrätten konstaterade att det var utrett att bolaget har skickat fakturor för produkter som inte har beställts, och att det varit fråga om svartlistade åtgärder som därmed ska anses otillbörliga. Domstolen fann även att det är fråga om uppsåtligt agerande, vilket gör att man ser extra allvarligt på företagets agerande.
Tingsrätten dömde därför ut en så kallad marknadsstörningsavgift (vilket är ett straff för bolaget) och utfärdade utöver det ett vite om 1 miljon kronor. Om bolaget skulle fortsätta med sina metoder tvingas de alltså betala 1 miljon kronor i vite.
Vad innebär detta i praktiken?
- Marknadsföringslagen är omfattande och reglerar många olika metoder som är uttryckligen förbjudna. Som kund i Allt om Juridiks Trygghetspaket får du bland annat tillgång till lathundar och checklistor för hur du på ett enkelt sätt kan göra en grundkoll av ditt företags marknadsföring för att bedöma om den klarar lagens krav. Läs mer här >>
Foto: Anders Wiklund/TT
Källa: Nyhetsbyrån Blendow Lexnova
Nils Ivars / Disa Rehn, Lexnova
nils.ivars@alltomjuridik.se