Köpare får häva bilköp när motorn havererade efter två månader

Den nyköpta bilen havererade – bilhandlaren stämdes    

En man och en kvinna köpte en bil av märket Land Rover för 145 000 kronor. När paret köpte bilen var den 10 år gammal och hade gått 15 000 mil. Efter mindre än två månader stannade bilen plötsligt under färd. Bilen bärgades till en verkstad, där det konstaterades att motorn hade havererat och att det skulle kosta mer än vad de hade betalat för bilen att byta ut motorn. Paret stämde senare bilhandlaren i Södertörns Tingsrätt och krävde att få häva köpet.

Bilhandlaren, som hade varit den registrerade ägaren till bilen vid köpet, påstod i tingsrätten att det var en anställd som i egenskap av privatperson sålt bilen. Den anställde hade köpt bilen för att användas privat, och det faktum att bilhandlaren registrerats som ägare var enligt honom ett misstag.

Dessutom påpekade bilhandlaren att bilen hade marknadsförts som en gör-det-själv-bil – och att det enligt bilhandlaren var samma sak som att bilen hade sålts i “befintligt skick”. När det är avtalat att något säljs i “befintligt skick” är det möjligt för en säljare att friskriva sig från ansvar för vissa eventuella fel.

Tingsrättens bedömning   

Tingsrätten ansåg att omständigheterna – däribland att bilen saluförts och visats i bilhandlarens lokaler av dennes anställda samt att bilen var registrerad på bilhandlaren – talade mycket starkt för att det var bilhandlaren, i egenskap av näringsidkare, hade sålt bilen till paret som konsumenter. Konsumentköplagen, KKL, var därför den tillämpliga lagen. Konsumentköplagen gäller när ett företag säljer något till en privatperson, och är tvingande till konsumentens förmån, vilket innebär att ett företag inte får ge en privatperson sämre villkor än de som framgår av lagen.

Domstolen kom fram till att det var utrett att det stod på kvittensen för köpet att bilen var en gör-det-själv-bil, men att detta inte bevisade att det också hade varit en del av avtalet mellan parterna. Eftersom bilen var relativt dyr borde paret kunnat räkna med att bilen skulle fungera i mer än två månader, och därför ansåg domstolen att bilens skick avvek från vad köparna ”med fog kunnat förutsätta”.

Om ett fel visar sig inom sex månader från det att varan avlämnats, ansvarar säljaren för felet enligt KKL om inte säljaren kan bevisa att varan var felfri när den avlämnades. Tingsrätten ansåg inte att bilhandlaren hade lyckats bevisa detta, och därmed fick köparna rätt att lämna tillbaka bilen och få tillbaka hela köpeskillingen. Dessutom ålades bilhandlaren att ersätta paret för rättegångskostnader uppgående till nästan 340 000 kronor.

Bilhandlaren överklagade

Domen överklagades av bilhandlaren till Svea Hovrätt. Hovrätten håller dock med tingsrätten på alla punkter och fastställer därför domen. Bilhandlaren blir på grund av detta skyldig att betala ytterligare 140 000 kronor i rättegångskostnader.

__________________________________

Författare: Hannah Renström, Allt om Juridik

Källa: Blendow Lexnova

Målnr: T 9822-17

Foto: TT

Dela

Certifierad E-handel
Allt om Juridiks webbplats är en Certifierad E-handel, vilket innebär att du kan handla tryggt hos oss med ett köpskydd om något skulle bli fel.
© 2024 Allt Om Juridik. All rights reserved.

Bli gratismedlem!

Registrera dig och få tillgång till avtalsmallar och nyhetsbrev.
1
Kontaktuppgifter
2
Företagsuppgifter
3
Lösenord
Samtycke*

Logga in

Bli gratismedlem!

Registrera dig och få tillgång till avtalsmallar, webbinarium
och nyhetsbrev.
1
Kontaktuppgifter
2
Lösenord
Samtycke*