fbpx
 
10 september, 2014

Konsumentombudsmän går samman mot nätbedragare

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna går nu ihop för att bekämpa så kallade abonnemangsfällor på internet. Vid ett möte i Köpenhamn slöt de ett avtal för att försöka få till stånd ett stärkt internationellt samarbete.

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna har noterat att anmälningar som rör abonnemangsfällor på nätet har ökat på senare tid.

Exempel på sådana fällor är att konsumenter lockas med gratis gåvor eller premier om de besvarar en enkät eller deltar i en tävling på nätet. Det framgår sällan att om konsumenten tackar ja till erbjudandet förbinder denne sig samtidigt till ett löpande abonnemang där pengar dras varje månad.

Med anledning av detta har de nordiska konsumentombudsmännen nu beslutat att intensifiera samarbetet för att komma åt nätbedragarna. De föreslår bland annat att det ska bli möjligt att blockera åtkomst till klart olagliga webbplatser, att det ska bli lättare att få sin bank att stoppa obehöriga uttag på kontot och att tillsynen av lagen förstärks över gränserna – till exempel genom ökat samarbete och ömsesidigt informationsutbyte mellan de nordiska ländernas myndigheter och andra internationella myndigheter.

I ett gemensamt uttalande från de nordiska konsumentombudsmännen säger ombudsmännen att de är bekymrade över utvecklingen där de ser hur alltfler konsumenter luras in i abonnemangsfällor, samt att det är ett växande problem i alla de nordiska länderna och därför något som de vill prioritera.

Idag saknas effektiva verktyg för att komma åt abonnemangsfällor. Företagen bakom är ofta internationella eller marknadsför sig internationellt via sociala medier och sökmotorer. Ombudsmännen har därför kommit överens om att öka samarbetet med andra myndigheter utanför EU så att de kan få den information som behövs.

Vad innebär detta i praktiken?

  • Det nya samarbetet innebär att ett ännu starkare skydd för konsumenter (och därmed förändringar i konsumentskyddslagstiftningen) är att vänta.

 

Foto: TT

Vanja Eriksson

vanja.eriksson@blendow.se