fbpx
 
17 mars, 2014

Jägermeister hade eldshow som reklam

Konsumentombudsmannen, KO, stämde ett företag som gör reklam för spritdrycken Jägermeister inför Marknadsdomstolen – som friar reklamen på fyra punkter av fem.

Ett företag gjorde reklam för den tyska örtlikören Jägermeister genom en eldshow på trottoaren vid en uteservering i Göteborg juni år 2009.

Nu förbjuds företaget – vid vite av en miljon kronor – att marknadsföra alkoholdryck på detta och liknande sätt. Marknadsdomstolen anser att marknadsföringsåtgärden uppenbart har varit oförenlig med de krav på ”särskild måttfullhet” som gäller reklam för alkohol.

Marknadsdomstolen gör däremot en motsatt bedömning när det gäller banderoller som satts upp på fasaden vid samma bar, med hänsyn till att det inte är visat att dessa utgjort ett dominerande inslag i miljön och därmed varit påträngande eller på annat sätt i strid med kravet på särskild måttfullhet.Inte heller de orangelackerade och varumärkesförsedda bilar och den dekorerade takbox som företaget använt i sin verksamhet anses ha varit påträngande, uppsökande eller uppmanat till bruk av alkohol.

Juridiskt sett har även den som marknadsför alkoholdrycker ett berättigat intresse av att kunna använda kännetecken i sin marknadskommunikation.

Ett allmänt förbud mot användning av kännetecken på denna typ av fordon – och som är nödvändiga i en verksamhet som inbegriper marknadsföring av alkoholdrycker – skulle inte vara proportionerligt när syftet att skydda folkhälsan ställs mot betydelsen av fri rörlighet för varor, konstaterar Marknadsdomstolen.

KO, som bara vinner framgång med sin talan avseende ett av fem yrkanden, åläggs att ersätta företagets rättegångskostnader om knappt 850 000 kronor.

Vad innebär detta i praktiken?

  •  Att bryta mot marknadsföringslagen lönar sig aldrig i längden då de viten och skadestånd som utdöms oftast bestäms med åtanken att beloppen ska ha en preventiv och avskräckande effekt.

 

Foto: Jägermeister

Johanna Haddäng/Vanja Eriksson

vanja.eriksson@blendow.se