Konsumentombudsmannen förbjuder företaget Phone Family, som säljer mobil- och bredbandsabonnemang i köpcentrum, att kalla mobiler och surfplattor för “gratis” eller “gåva” när kostnaden i själva verket är en del av månadsavgiften.
Man brukar säga att ”there is no thing as a free lunch”. Konsumentombudsmannen, KO (bilden), har nu förbjudit företaget Phone Familly att fortsätta med sin marknadsföringsmetod. Om bolaget bryter mot förbudet hotar ett vite på 750 000 kronor.
Företaget måste också tydligt berätta för kunden vad den totala månadskostnaden för ett erbjudande blir.
Bakgrunden till åtgärderna är att företaget har dragit på sig många anmälningar från konsumenter. Från 2012 fram till och med sommaren 2013 hade Konsumentverket fått in ett 80-tal anmälningar från kunder som i princip alla ansåg att säljaren lovat dem en gratis telefon, surfplatta eller annan utrustning – men som de sedan fick betala genom förhöjda månadsavgifter.
Företaget fick kritik av myndigheten och lovade bättra sig men anmälningarna fortsatte att strömma in under 2014. Därför vidtar nu KO åtgärder mot företaget.
Att kalla något för ”gratis” eller ”gåva” när det inte är gratis är en svartlistad försäljningsmetod som är förbjuden.
Phone Family har godkänt föreläggandet.
Vad innebär detta i praktiken?
- Marknadsföring får inte vara vilseledande, såtillvida att en konsument riskerar att få en felaktig uppfattning om varan eller tjänstens art, kvalitet, ursprung eller pris. Marknadsföring kan också förbjudas om den anses strida mot ”god marknadsföringssed”.
Foto: Øyvind Lund
Ebba Wigerström/Nils Ivars
nils.ivars@alltomjuridik.se