Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar flygbolaget British Airways att betala 250 euro till en resenär med anledning av en försening på fem timmar och 40 minuter.
En man yrkade på kompensation av British Airways. Som grund åberopade mannen att flygningen från Arlanda, Sverige till London, England den 3 januari i år kraftigt hade försenats.
Enligt tidtabell skulle mannen ha anlänt till London klockan 18.50 men planet anlände inte förrän 00.30 dagen efter.
British Airways motsatte sig yrkandet och invände att förseningen berott på oväntade säkerhetsbrister.
Eftersom den felaktiga så kallade pilotrören blev tvungen att bytas ut tidigare än vad som var föreskrivet ansåg bolaget ett det tekniska felet utgjorde en extraordinär omständighet.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, anför nu att man inte ifrågasätter den uppgift British Airways lämnat om att flygningen försenats på grund av ett tekniskt fel. Bolaget har dock enligt nämnden inte uppgett orsaken till varför pilotrören blivit felaktiga.
Utredningen visar inte att fråga varit om ett dolt fabrikationsfel eller att felet uppstått till följd av händelser som faller utanför bolagets normala verksamhet och ligger utanför dess faktiska kontroll.
Bolaget har därför enligt ARN inte visat att det inte är skyldigt att betala kompensation för den kraftiga förseningen. Nämnden anser att avståndet är sådant att bolaget ska rekommenderas att betala 250 euro till mannen.
Vad innebär detta i praktiken?
- En rekommendation från ARN är inte bindande, men den har starkt bevisvärde i en eventuell rättegång. Många seriösa företag har även som policy att vid en tvist alltid följa ARN:s rekommendationer, vilka även är gratis till skillnad från en process i domstol. Du kontaktar ARN här >>>
Foto: TT
Eva Clasö/Vanja Eriksson