En man tvingades betala en avgift för att ändra namnet på en tidigare köpt flygbiljett. Han tyckte dock inte att flygbolaget hade rätt till avgiften och stämde därför bolaget i domstol. Hovrätten konstaterar nu att flygbolaget inte bevisat att beloppet fastställts i avtalet mellan parterna. Mannen får därför tillbaka avgiften.
En man köpte i början av år 2015 flygbiljetter av ett större flygbolag. Han upptäckte senare att ett efternamn på en av biljetterna var fel. Efter att ha påpekat detta rättades felet och mannen tvingades betala 500 kronor i avgift till flygbolaget för namnändringen.
Mannen stämde senare flygbolaget och hävdade att det inte hade rätt att ta ut en avgift för namnändringen. Flygbolaget däremot menade att ett namnbyte på en flygbiljett utgör en överlåtelse av biljetten, och att det framgår av transportavtalet som mannen ingått i och med köpet av flygbiljetten att en sådan överlåtelse kan ske mot en avgift.
Konsumenten får rätt i hovrätten
Tingsrätten ansåg att avgiften omfattades av mannens och flygbolagets avtal och att information om avgiften fanns på hemsidan. Inte heller fann domstolen att klausulen om avgiften var oskälig gentemot mannen. Tingsrätten gav därför flygbolaget rätt.
I hovrätten däremot förpliktas flygbolaget, efter eget medgivande, att återbetala 500 kronor till mannen. Hovrätten anser att flygbolaget inte lyckas bevisa att avgiften var bestämd till 500 kronor, då bolaget endast åberopat ett utdrag från sin hemsida daterat 5 månader efter att namnändringen på mannens flygbiljett gjorts. Hovrätten anser att eftersom priset inte var avtalat kan 500 kronor inte anses utgöra ett skäligt pris.
Vad innebär detta i praktiken?
- Vid avtal med konsumenter ställs höga krav på tydlighet om vad som omfattas av avtalet.
- Om ett pris för en tilläggstjänst inte har avtalats ska konsumenten enligt Konsumenttjänstelagen 36 § betala endast vad som är skäligt.
Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix
Källa: Nyhetsbyrån Blendow Lexnova
Fanny Karlsson
Fanny.Karlsson@alltomjuridik.se