Olovlig frånvaro är när den anställde är frånvarande utan lov eller giltigt skäl. Huruvida det är ett giltigt skäl eller inte beror på om frånvaron beror på arbetstagaren själv eller om det är utomstående faktorer som gör att den anställde inte kommer till arbetet. Sjukdom är ett giltigt skäl för frånvaro och ska inte räknas som olovlig frånvaro. Hur den olovliga frånvaron regleras och huruvida det är möjligt att göra löneavdrag varierar beroende på vad ni har kommit överens om samt vad som framkommer i ert kollektivavtal, om ni har något sådant. Finns det några överenskommelser mellan er i anställningsavtal/policys/vid möten om att olovlig frånvaro kommer leda till löneavdrag eller har ni något kollektivavtal som reglerar löneavdrag/olovlig frånvaro? Ni kan komma överens med den anställde om att löneavdrag ska ske på grund av den olovliga frånvaron. Ett första steg kan vara att ha ett samtal med arbetstagaren och se om denne, skriftligen, går med på ett löneavdrag motsvarande tiden personen varit ogiltigt frånvarande. Löneavdrag kan även ske om en dom från domstolen slår fast den anställdes skadeståndsskyldighet gentemot dig som arbetsgivare, på grund av att arbetstagaren brustit i sin arbetsplikt.