fbpx
 
5 februari, 2020

Vilseledande marknadsföring att erbjuda kiropraktiska tjänster utan att ha anställda kiropraktorer

En behandlingsklinik döms för vilseledande marknadsföring. Kliniken har genom sin marknadsföring givit konsumenter intryck av att behandlingar utförs av legitimerade kiropraktorer, trots att den inte har några sådana anställda.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde vid Patent- och marknadsdomstolen, PMD, en behandlingsklinik för friskvård och terapi för falsk marknadsföring.

Stämningen byggde på att behandlingskliniken enligt KO marknadsför sig på sin hemsida på ett sätt som ger intrycket att vissa behandlingar utförs av legitimerade kiropraktorer, trots att kliniken inte har några sådana anställda. KO menade att genomsnittskonsumenten utgår från att kiropraktik de facto utövas av en kiropraktor som uppfyller kraven för att få titeln. 

Behandlingskliniken anförde att det inte finns några begränsningar kring vem som får bedriva kiropraktik och att marknadsföringen endast var ett sätt att beskriva verksamheten så tydligt som möjligt. En genomsnittlig konsument är enligt kliniken påläst och får antas känna till att även icke-legitimerade kiropraktorer ofta erbjuder kiropraktortjänster.

PMD konstaterar att i fråga om hälsoprodukter och -tjänster kan flertalet konsumenter antas sakna närmare kunskaper om kroppens fysiologi och om sådana förhållanden som anges i marknadsföring. Trots att det är sant att kiropraktik inte måste bedrivas av legitimerade kiropraktorer, kan genomsnittskonsumenten inte antas ha kännedom om detta.

I marknadsföringen har kliniken använt ordet ”kiropraktor” och skrivit att klinikens anställda är ”framstående experter” och ”duktiga terapeuter”. Kliniken har även påstått att det är just kiropraktorer som utför behandlingarna. Detta ger enligt PMD en genomsnittlig konsument intrycket av att det är legitimerade kiropraktorer som åsyftas. Att i en sådan situation inte ha någon legitimerad kiropraktor anställd medför att klinikens marknadsföring är att anse som vilseledande.

Domstolen förbjuder behandlingskliniken att i sin marknadsföring använda formuleringar och begrepp som ger konsumenterna intryck av att behandlingarna utförs av legitimerade kiropraktorer. Förbudet förenas med ett vite om 250 000 kr.

__________________________________

Författare: Tobias Adolfsson, Allt om Juridik

Källa: Blendow Lexnova

Foto: David Magnusson / SCANPIX