Fastighetsmäklarinspektionen meddelade en varning till en VD för ett mäklarföretag med anledning av att en rekommenderad försändelse till bolaget inte blivit uthämtad. Enligt kammarrätten följer det av god fastighetsmäklarsed att VD:n ansvarar för att försändelser blir uthämtade, och varningen var därför befogad.
En avisering om rekommenderad post skickades till en mäklarfirma där försändelsen inte var ställd till någon personligen, utan till bolaget. Fastighetsmäklarinspektionen anser att en VD har ansvaret att se till att posten blir uthämtad om försändelsen är ställd till bolaget. Underlåtenheten att inte hämta ut posten utgjorde en grund för varning, anser inspektionen.
Enligt VD:n är det ingen skyldighet som fastighetsmäklare att hämta ut allmän post till mäklarfirman. En sådan skyldighet omfattar endast post som är adresserad till fastighetsmäklaren personligen och/eller har avsänts av en part som omfattas av fastighetsmäklarens omsorgsplikt enligt fastighetsmäklarlagen. Avsändaren var inte någon sådan part och den rekommenderade posten var inte adresserad till VD:n personligen.
Kammarrätten anser att det ingår i skyldigheten att iaktta god fastighetsmäklarsed att vidta åtgärder så att rekommenderade försändelser hämtas ut av behörig person i enlighet med mäklarföretagets postrutiner. Det gäller om en fastighetsmäklare mottar en avisering om en rekommenderad försändelse till bolaget. I fallet hade VD:n mottagit en avisering om den rekommenderade försändelsen, men inte vidtagit en sådan åtgärd.
I egenskap av VD och styrelseledamot i bolaget bedömde kammarrätten att VD:n haft ansvar för bolagets fungerande postrutiner. Att VD:n inte såg till att försändelsen hämtades ut innebär, enligt kammarrätten, att VD:n har åsidosatt god mäklarsed. Fastighetsmäklarinspektionen hade därmed befogad anledning att meddela VD:n en varning, menar kammarrätten.
_____________________________________
Författare: Stephanie Ohlsson, Allt om Juridik
Källa: Blendow Lexnova
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT