Telesäljbolag misstänks ha lurat äldre byta telefonabonnemang – stäms på 700 000 kronor

Konsumentombudsmannen, KO, misstänker att Sveanor AB systematiskt har lurat åldringar att byta telefonabonnemang. KO går därför nu till domstol och kräver att en marknadsstörningsavgift på 700 000 kronor döms ut.

Konsumentverket har fått in dryga 60 anmälningar mot Sveanor AB.

De flesta anmälare vittnar om samma sak. Anmälaren har blivit kontaktad av en telefonförsäljare från Sveanor och trots att denne, enligt egen utsago, inte tackat ja till någonting har man ändå några veckor senare fått en faktura från företaget.

I fakturan informeras konsumenten om att telefonabonnemanget flyttats till Sveanor AB från den tidigare operatören. Konsumenten uppmanas också att inom några veckor betala för abonnemangs- och samtalsavgifter.

Många av de drabbade konsumenterna är gamla och åtskilliga av dem är dementa. Detta medför att en del av anmälarna är osäkra på om de varit i kontakt med Sveanor AB och vad som sades i samtalet. I flera fall har släkt, vänner eller konsumentvägledare fått hjälpa till med att göra en anmälan. Flera anmälare har dessutom haft trygghetslarm som har slutat att fungera när telefonabonnemanget har flyttats över till Sveanor.AB

“Att kräva betalning för en produkt som konsumenten inte beställt betraktas som aggressiv marknadsföring och är en överträdelse av marknadsföringslagens svarta lista”, skriver KO i ett pressmeddelande.

I sin stämningsansökan kräver KO att tingsrätten dömer ut en marknadsstörningsavgift på 700 000 kronor mot Sveanor. KO vill även att tingsrätten beslutar om att frysa motsvarande summa i bolagets tillgångar.

– Jag ser oerhört allvarligt på bolagets agerande och det är därför vi nu går in med våra vassaste sanktionsmöjligheter. Jag vill även att tingsrätten snarast i ett intermistiskt beslut förbjuder bolagets affärsmetoder så att inte fler drabbas, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande KO.

Blendow Publishing AB har försökt nå Sveanor AB för en kommentar. 

Vad innebär detta i praktiken?

  • Allt om Juridik har tidigare rapporterat om att hårdare tag och en ny lag är att vänta mot bluffakturor och dylikt agerande.

 

Foto: TT

Vanja Eriksson

vanja.eriksson@blendow.se

Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning kring dina frågor

Dela

Certifierad E-handel
Allt om Juridiks webbplats är en Certifierad E-handel, vilket innebär att du kan handla tryggt hos oss med ett köpskydd om något skulle bli fel.
© 2024 Allt Om Juridik. All rights reserved.

Din anmälan till detta webbinarium:

Fyll i dina uppgifter och anmäl dig för att se vårt webbinarium på mina sidor. På mina sidor får du tillgång till vårt medlemsskap Juridik Fri där du helt kostnadsfritt hittar:
  • Alla tidigare och kommande webbinarium
  • 100+ avtalsmallar
  • Utvärderingar
  • Rabatter och utvalda juridikkurser
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*

Logga in

Din anmälan till detta webbinarium:

Fyll i dina uppgifter och anmäl dig för att se vårt webbinarium på mina sidor. På mina sidor får du tillgång till vårt medlemsskap Juridik Fri där du helt kostnadsfritt hittar:
  • Alla tidigare och kommande webbinarium
  • 100+ avtalsmallar
  • Utvärderingar
  • Rabatter och utvalda juridikkurser
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*

Bli gratismedlem!

Registrera dig och få tillgång till webbinarium, avtalsmallar och nyhetsbrev.
1
Kontaktuppgifter
2
Företagsuppgifter
3
Lösenord
Samtycke*

Logga in

Bli gratismedlem!

Registrera dig och få tillgång till avtalsmallar, webbinarium
och nyhetsbrev.
1
Kontaktuppgifter
2
Välj ditt lösenord
Samtycke*