fbpx
 
29 maj, 2014

Telesäljbolag misstänkts ha lurat äldre

Konsumentombudsmannen, KO, misstänker att Sveanor AB systematiskt har lurat åldringar att byta telefonabonnemang. KO går därför nu till domstol och kräver att en marknadsstörningsavgift på 700 000 kronor döms ut.

Konsumentverket har fått in dryga 60 anmälningar mot Sveanor AB.

De flesta anmälare vittnar om samma sak. Anmälaren har blivit kontaktad av en telefonförsäljare från Sveanor och trots att denne, enligt egen utsago, inte tackat ja till någonting har man ändå några veckor senare fått en faktura från företaget.

I fakturan informeras konsumenten om att telefonabonnemanget flyttats till Sveanor AB från den tidigare operatören. Konsumenten uppmanas också att inom några veckor betala för abonnemangs- och samtalsavgifter.

Många av de drabbade konsumenterna är gamla och åtskilliga av dem är dementa. Detta medför att en del av anmälarna är osäkra på om de varit i kontakt med Sveanor AB och vad som sades i samtalet. I flera fall har släkt, vänner eller konsumentvägledare fått hjälpa till med att göra en anmälan. Flera anmälare har dessutom haft trygghetslarm som har slutat att fungera när telefonabonnemanget har flyttats över till Sveanor.AB

”Att kräva betalning för en produkt som konsumenten inte beställt betraktas som aggressiv marknadsföring och är en överträdelse av marknadsföringslagens svarta lista”, skriver KO i ett pressmeddelande.

I sin stämningsansökan kräver KO att tingsrätten dömer ut en marknadsstörningsavgift på 700 000 kronor mot Sveanor. KO vill även att tingsrätten beslutar om att frysa motsvarande summa i bolagets tillgångar.

– Jag ser oerhört allvarligt på bolagets agerande och det är därför vi nu går in med våra vassaste sanktionsmöjligheter. Jag vill även att tingsrätten snarast i ett intermistiskt beslut förbjuder bolagets affärsmetoder så att inte fler drabbas, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande KO.

Blendow Publishing AB har försökt nå Sveanor AB för en kommentar. 

Vad innebär detta i praktiken?

  • Allt om Juridik har tidigare rapporterat om att hårdare tag och en ny lag är att vänta mot bluffakturor och dylikt agerande.

 

Foto: TT

Vanja Eriksson

vanja.eriksson@blendow.se