Svenska företag är aktiva i att registrera patent-, design- och varumärkesskydd. Ansökningar om just designskydd har ökat kraftigt det senaste året, uppger Sveriges Patentbyråers förening.
– Att designskydd ökar så stort har tre förklaringar, säger Thomas Randes, talesperson för Sveriges Patentbyråers förening, Sepaf.
– Dels är det ett tecken på en ökad medvetenhet om vikten och värdet av att skydda sin design inte bara i Sverige, utan framför allt på utlandsmarknaderna. Det är också en indikation på att design har fått en större betydelse för värdet hos företagens produkter och tjänster.
– En tredje förklaring, som de andra två indikatorerna bekräftar, är en ökad optimism bland svenska företag.
Under mars månad registrerades, enligt Sepaf, 169 st. ansökningar för design. Antalet ansökningar för patent var 993 st. och för varumärkesskydd 207 st.
– Design är många gånger enklare att kopiera än patentskyddade innovationer. Detta har företagen blivit väl medvetna om ”the hard way”.
Enligt Sepaf har andelen ansökningar om designskydd ökat med fem procent under de senaste tre månaderna jämfört med samma period förra året. Ansökningarna om varumärkesskydd har under de senaste tre månaderna ökat med tolv procent, jämfört med förra året.
Vad innebär detta i praktiken?
- Kostnaden för att skydda sin design är många gånger att föredra i förhållande till att riskera att någon annan gör intrång i ditt företags design. Det är därför att rekommendera att skydda sitt företags immateriella rättigheter i den mån det är möjligt.
Foto: TT
Vanja Eriksson