Onlinecon Group, som säljer bland annat färgade kontaktlinser per telefon, ska betala en halv miljon kronor i vite. Det slår nu Stockholms tingsrätt fast.
Det var i fjol som Konsumentombudsmannen, KO, stämde Onlinecon Group i tingsrätten efter det att bolaget, enligt KO, överträtt ett tidigare utfärdat förbudsföreläggande. Föreläggandet var förenat med ett vite om en halv miljon kronor.
Ett vite är ett penningbelopp som en domstol eller annan myndighet kan ålägga en part att betala för att ha underlåtit att följa myndighetens beslut.
I sin stämningsansökan krävde KO att vitet skulle dömas ut av tingsrätten. Detta sedan bolaget har fortsatt att marknadsföra erbjudanden om att prova bolagets produkter kostnadsfritt trots att erbjudandet varit förenat med villkor om abonnemang och expeditionsavgift.
Onlinecon Group har dessutom inte lämnat den information om abonnemang, expeditionsavgift och ångerrätt som föreläggandet kräver, menade KO.
I veckan kom domen. Tingsrätten ger KO rätt på samtliga punkter utom en.
Onlinecon Group döms därför till att betala vitet om 500 000 kronor och riskerar ytterligare sanktioner om agerandet inte upphör.
Vad innebär detta i praktiken?
- En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Domen visar på att det är vilseledande marknadsföring att påstå att någonting är kostnadsfritt trots att det tillkommer exempelvis expeditionskostnader.
Foto: TT
Vanja Eriksson