En butik som säljer barn- och babyprodukter över internet stämdes i domstol för att felaktigt marknadsföra olika påståenden om rea och andra prisnedsättande kampanjer. Frågan gäller om dessa påståenden riskerar att påverka genomsnittskonsumentens förmåga att fatta välgrundade affärsbeslut. Patent- och marknadsdomstolen förbjuder nätbutiken att fortsätta med denna typ av marknadsföring vid vite om 1,5 miljoner kronor.
I Patent- och marknadsdomstolen väcktes en talan gällande en nätbutiks felaktiga marknadsföring av barn- och babyprodukter. Marknadsföringen rörde påståenden om prisnedsättning i form av olika erbjudanden, kampanjer och utförsäljningar. Enligt marknadsföringslagen är varje marknadsföringsåtgärd otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Domstolens bedömning i dessa fall sker i två steg – först om marknadsföringen är vilseledande och därefter om den påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat beslut. Denna bedömning sker utifrån hur genomsnittskonsumenten, vilket i detta fall är blivande föräldrar samt småbarnsföräldrar, kan tänkas uppfatta marknadsföringen. Begreppet ”genomsnittskonsument” finns inte lagstadgat, men betyder en konsument som är skäligen uppmärksam och normalt informerad.
Nätbutikens påstående om att kunden får mer rabatt ju mer den handlar för ger enligt domstolen konsumenten det felaktiga intrycket av att rabatten blir större när konsumenten handlar mer. Skillnaden i rabatt blev nämligen i praktiken 7 procent, 15 procent och sedan 13 procent. Påståendet om mer rabatt ju mer kunden handlar för är därmed felaktigt sett till procentsatserna. Nätbutiken har inte heller haft den prisnedsättning som marknadsföringen gett uttryck för, och som påverkat genomsnittskonsumentens uppfattning. Domstolen förbjuder nätbutiken vid vite om 1,5 miljoner kronor vid fortsatt användning av sådan felaktig marknadsföring.
__________________________________
Författare: Stephanie Ohlsson, Allt om Juridik
Källa: Blendow Lexnova
Foto: Marcus Ericsson / TT