Konsumentverket menar att strejkdrabbade Norwegian lämnar fel information på sin hemsida till sina resenärer. Konsumentverket överväger nu att stämma bolaget, skriver SVT.
På Norwegians hemsida står det att passagerarna ska betala för mat, dryck och hotell själva, och sedan får tillbaka pengarna för utläggen. Detta är något som strider mot rådande EU:förordning. Istället ska bolaget betala för mat och dryck på flygplatsen, till exempel genom att dela ut kuponger till passagerarna som är fast. Bolaget är även skyldigt att boka och betala hotell, och sedan arrangera transport dit. KO menar att detta inte framgår på hemsidan.
– Det bolaget gjort är att lägga över bördan på passagerarna att ligga ute med pengar, säger Maja Lindstrand vid Konsumentverket.
Bolaget menar att strejk räknas till de extraordinära omständigheterna, och att kompensation därför inte ska utgå.
– Men den bedömningen ska göras i två led och är inget flygbolaget kan avgöra i förväg, säger Maja Lindstrand.
Kompensationen är en ersättning som utgår utöver priset på flygbiljetten. Beloppet varierar, men det brukar vara fråga om 250-600 euro.
Norwegian har fram till den 18 mars på sig att yttra sig i ärendet. Om stämning blir aktuell riskerar de 500 000 kronor i vite.
Vad innebär detta i praktiken?
- Enligt en EU-förordning har du som drabbats av en inställd flygning rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten, rätt till mat och dryck samt rätt till hotell. Detta gäller även om flygningen är inställd på grund av strejk.
- Läs SVT:s artikel här >>
Foto: TT
Ellen Sjöberg