En kapsel av örtblandningen Cupido påstås ge användaren en ”viagra-liknande” effekt som håller i upp till en vecka. Vilseledande marknadsföring anser Konsumentombudsmannen (KO), som nu stämmer företaget i Marknadsdomstolen.
På webbplatsen www.naturensval.se säljer Helsingborgsföretaget Handelsbolag D-Service olika typer av hälsoprodukter. En av dessa är örtblandningen Cupido, vilket beskrivs som “naturens Viagra”.
Enligt företaget ger en kapsel effekt redan efter en halvtimme och håller i upp till en vecka. Det är felaktiga påståenden, enligt KO, som nu stämmer företaget i Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring.
KO vill att företaget ska förbjudas med vite att använda liknande beskrivningar för sina produkter.
– Antalet anmälningar som vi fått in mot företaget indikerar på att det sålts en hel del av den här produkten, säger Pär Magnusson, byråchef på KO-sekretariatet, till Metro.
Stämningen omfattar även andra produkter såsom Juventol – ett lila majsextrakt från Peru som påstås vara ”världens nya superantioxidant” samt förebygga sjukdomar.
Enligt KO riktar sig den vilseledande marknadsföringen mot en lättpåverkbar grupp konsumenter som lider av sjukdomar och dålig hälsa och därför är särskilt sårbara, uppger Metro.
I ett mail till tidningen Metro meddelar företaget att man kommer vidta åtgärder.
”Vi kommer att följa de ändringar som Konsumentverket klagat på”, står det i mailet enligt tidningen.
Vad innebär detta i praktiken?
- Det är inte tillåtet att vid marknadsföring utlova effekter som inte existerar. Möjligen kan ytterligare granskningar av företag som säljer läkemedel väntas.
Foto: Naturens Val
Vanja Eriksson