fbpx
 
9 januari, 2015

Betalt för gammal ost

Det svenska livsmedelsföretaget fick betalt för de förstörda ostarna av det danska bolaget – som stämde ett svenskt transportföretag som i sin tur hade anlitat ett bulgariskt transportföretag. I slutänden ska nu det bulgariska bolaget betala 16 359 euro och drygt 3 000 danska kronor för ostarna. Det har tingsrätten beslutat.

Ett svenskt livsmedelsföretag hade anlitat ett danskt bolag för att ombesörja transport av partier med ost från Tyskland till Sverige.

Det danska bolaget hade i sin tur gett ett svenskt transportbolag i uppdrag att utföra transporten.

Det svenska transportbolaget hade slutligen anlitat ett bulgariskt företag för att utföra transporten.

Godset skulle enligt överenskommelse transporteras i en temperatur på plus två grader Celsius.

När transporten ankom till Göteborg visade det sig att trailerns kylanläggning inte hade fungerat på rätt sätt och att temperaturen i trailern därför hade blivit för hög och skadat ostarna.

Det svenska livsmedelsföretaget kompenserades av det danska bolaget och överlät samtidigt rätten till återkrav från tredje man.

Det danska bolaget stämde i sin tur den svenska undertransportören vid Helsingborgs tingsrätt och begärde ersättning för ostarna.

Tingsrätten konstaterar nu att föraren måste ha insett att trailerns kylanläggning inte fungerade som den skulle och att han trots detta under flera dygn hade fortsatt transporten.

Sammantaget har det bulgariska företaget brustit i aktsamhet på ett sådant sätt att bolaget är ansvarigt för skador på godset, anser tingsrätten och slår därmed fast att den svenska undertransportören är ansvarig för skadorna i förhållande till det danska bolaget.

Tingsrätten ålägger därmed undertransportören att ersätta det danska bolaget för det skadade godsets värde till ett totalt belopp om 16 359 euro samt drygt 3 000 danska kronor.

Vid samma förhandling prövades även det så kallade regressmålet mellan den svenska undertransportören och det bulgariska bolaget – som döms att ersätta den svenska undertransportören med hela summan.

Vad innebär detta i praktiken?

  • Handeln blir allt mer internationell och det är inte ovanligt att det som i detta fall är många aktörer inblandade. Detta ställer allt högre krav på avtalens utformning. Ta därför för vana att rådgöra med en jurist innan viktiga avtal sluts.

 

Emma Martinsson / Niklas Kristoffersson

Foto: Jurek Holzer/SvD/TT