Klarna hade bristfällig information på sin hemsida rörande bolagets behandling av personuppgifter. Integritetsskyddsmyndigheten har därför beslutat att Klarna måste betala 7 500 000 kr i sanktionsavgift.
Integritetskyddsmyndigheten (IMY) granskade Klarnas personuppgiftsbehandling. IMY upptäckte att Klarna under perioden 17 mars 2020 till 26 juni 2020 lämnade ofullständig och missvisande information om bland annat hur de behandlade, delade och lagrade sina användares personuppgifter.
Efter att ha konstaterat bolagets brister framförde IMY att Klarna tillhandahåller betalningslösningar till ca 90 miljoner konsumenter och fler än 200 000 butiker i 17 länder. Klarna behandlar därför en mycket stor mängd personuppgifter. IMY bedömde att Klarna inte uppfyllde den grundläggande principen om öppenhet och information. Klarna behöver därför betala en administrativ sanktionsavgift. Sanktionsavgiftens storlek påverkas dels av bolagets årsomsättning, dels av de förbättringar Klarna gjorde i sin personuppgiftsbehandling. IMY bestämde därför den administrativa sanktionsavgiften till 7 500 000 kr.
___________________________________
Författare: Veronica Borg, Allt om Juridik
Källa: Blendow Lexnova
Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX