Bristfällig hantering av personuppgifter gav mångmiljonböter

Klarna hade bristfällig information på sin hemsida rörande bolagets behandling av personuppgifter. Integritetsskyddsmyndigheten har därför beslutat att Klarna måste betala 7 500 000 kr i sanktionsavgift.

Integritetskyddsmyndigheten (IMY) granskade Klarnas personuppgiftsbehandling. IMY upptäckte att Klarna under perioden 17 mars 2020 till 26 juni 2020 lämnade ofullständig och missvisande information om bland annat hur de behandlade, delade och lagrade sina användares personuppgifter.

Efter att ha konstaterat bolagets brister framförde IMY att Klarna tillhandahåller betalningslösningar till ca 90 miljoner konsumenter och fler än 200 000 butiker i 17 länder. Klarna behandlar därför en mycket stor mängd personuppgifter. IMY bedömde att Klarna inte uppfyllde den grundläggande principen om öppenhet och information. Klarna behöver därför betala en administrativ sanktionsavgift. Sanktionsavgiftens storlek påverkas dels av bolagets årsomsättning, dels av de förbättringar Klarna gjorde i sin personuppgiftsbehandling. IMY bestämde därför den administrativa sanktionsavgiften till 7 500 000 kr.

___________________________________

Författare: Veronica Borg, Allt om Juridik

Källa: Blendow Lexnova

Foto: David Magnusson / SvD / SCANPIX

Dela

Certifierad E-handel
Allt om Juridiks webbplats är en Certifierad E-handel, vilket innebär att du kan handla tryggt hos oss med ett köpskydd om något skulle bli fel.
© 2024 Allt Om Juridik. All rights reserved.

Logga in

Bli medlem gratis

Registrera dig och få tillgång till gratis kurser och avtalsmallar.
Samtycke*