fbpx
 
16 oktober, 2017

Lastbilschaufförer sov i sina fordon – döms till böter

Två ukrainska lastbilschaufförer sov i sina lastbilar under sin veckovila i Helsingborg. Det skulle de inte ha gjort. Helsingborgs tingsrätt har nu dömt männen till böter för brott mot förordningen om kör- och vilotider.

Enligt en EU-förordning om arbetsförhållandena för yrkeschaufförer ska en normal veckovila utgöras av en period om minst 45 timmar där föraren fritt kan förfoga över sin tid. Det är dock tillåtet att ta ut en reducerad veckovila mellan 24 och 45 timmar, om man kompenserar för det senare med ytterligare ledighet. Sverige följer EU-förordningen bland annat genom en nationell förordning om kör- och vilotider.

Den svenska förordningen föreskriver att dygnsvila och reducerad veckovila får tillbringas i ett fordon om det är utrustat med ändamålsenliga sovmöjligheter för varje förare och fordonet står stilla. Motsatsvis betyder det, enligt Helsingborgs tingsrätt, att normal veckovila inte får tillbringas i ett fordon.

Skyldighet att ta ut sin vila

Två lastbilschaufförer som påträffats sovande i sina lastbilar av polis åtalades vid Helsingborgs tingsrätt för brott mot förordningen om kör- och vilotider. En av chaufförerna erkände gärningen medan den andre – efter att initialt ha uppgett att han tillbringade sin veckovila i lastbilen – hävdade att han bara ”slumrat till” vid det aktuella tillfället. Han påstod att han sovit på en annan plats innan han återvänt till lastbilen där han bara hade ”råkat” somna om.

En granskning av lastbilens färdskrivare visar dock att chauffören som nekat till brott påbörjat en vila dagen innan han påträffades. Tingsrätten bedömer att man kan bortse från hans uppgifter om att han fått sova någon annanstans, speciellt eftersom han först sagt till polismannen att han haft sin veckovila i lastbilen. Båda männen döms därför till att betala 4 000 kronor i böter.

 

Vad innebär detta i praktiken?

  • EU-förordningen syftar till att samordna medlemsländernas lagstiftning på vägtransportområdet ur sociala aspekter. Tanken är bland annat att ge rättigheter åt förarna så att de inte kan tvingas jobba för långa pass utan vila, och att vilan ska vara tillräckligt lång och uppfylla sitt syfte. Bland annat stadgar förordningen att den dagliga körtiden i regel inte får överstiga nio timmar och att raster måste tas ut efter en viss körtid.
  • Det är chauffören själv och inte arbetsgivaren som straffas om chauffören inte tar ut den vila som ska tas ut enligt lagen. Det är i regel svårt för arbetsgivaren att kontrollera var chauffören har tillbringat sin vila någonstans, men desto enklare för chauffören att uppfylla lagens krav.

 

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Källa: Nyhetsbyrån Blendow Lexnova

Felix Sjöberg

felix.sjoberg@alltomjuridik.se