I ett försök att stoppa ID-kapningar måste man som Comviq-kund nu inte bara legitimera sig utan också använda sitt betalkort när man hämtar ut paket på utlämningsställen. Det rapporterar Sveriges Radio.
Identitetskapning ökar och i ett försök att förebygga detta tar telekom-bolaget Comviq nu ut en avgift från kundernas kontokort när de hämtar ut paket.
Avgiften ligger på två kronor och är pengar som kunden sedan får tillbaka, enligt SR.
Anders Olofsson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter, anser att det är ”ett bra grepp” och hoppas nu att andra telekom-bolag följer efter.
– Ofta är man i en bransch rädd att börja först. Ingen vill vara den pingvin som hoppar först där det kan finnas sjölejon. Men så fort en hoppat i så följer de andra efter, säger Anders Olofsson till Sveriges Radio.
Enligt Magnus Larsson, Comviqs Sverigechef, har de inte fått några negativa reaktioner från sina kunder med anledning av den nya avgiften.
– Nej, det har bara varit positivt. Våra kunder förstår verkligen anledningen, att säkerheten skall vara tydlig. Det är ligorna som försöker stjäla som inte tycker att det här är bra, säger han till SR.
Vad innebär detta i praktiken?
- Om en positiv effekt upplevs kan avgifter för att hämta ut paket i framtiden bli en huvudregel snarare än ett undantag.
Foto: TT
Vanja Eriksson