Vad en garanti ska innehålla finns inte definierat i konsumentlagstiftningen, utan garantin får det innehåll som avtalats. När ni arbetar mot kommersiella beställare så finns garantiåtagandet
definierat i AB/ABT. I era nuvarande garantivillkor mot konsument så framgår det tydligt att det är fråga om en produktgaranti. Enligt garantivillkorens nuvarande lydelse lämnar ni alltså ingen garanti för själva arbetet/installationen. Om det är något ni borde ha vill inte jag uttala mig om då det är ett affärsbeslut som ni måste fatta. Konsumenten har dock ett skydd mot felaktiga installationer i och med bestämmelsen i Konsumentköplagen kapitel 4 § 9, vilken innebär att varan är felaktig om näringsidkaren åtagit sig att installera varan och installationen är bristfällig. Dessutom skriver ni i era avtal att ni utför installationen fackmässigt. Så konsumenten har ju redan ett ganska gott skydd för felaktiga installationer. En garanti i denna del skulle dock innebära en bevislättnad för konsumenten. Enligt regleringen i konsumentköplagen så är det upp till konsumenten att visa på felaktig installation om de vill reklamera på grund av det. Om ni ger en garanti så kastas bevisbördan om, och konsumenten behöver inte bevisa att installationen är felaktig, utan det blir istället upp till er att bevisa att den inte varit felaktig om ni vill bestrida ansvar.