Konsumenträtt

Välkommen till Allt om Juridiks quiz i konsumenträtt! Som konsument är det inte alltid lätt att veta vilka regler som gäller för köp av varor och tjänster. Hur länge har man rätt att reklamera? Är säljaren skyldig att lämna en garanti? Får man hålla inne med betalningen om en vara är försenad? Bland annat dessa frågor besvaras i detta quiz. Ta chansen att testa dina kunskaper nedan!

Fanny har shoppat skor på internet, men när skorna kommer hem till henne och hon packar upp dem ser hon att färgen inte alls är lika snygg i verkligheten. Hon kollar därför orderinformationen och hemsidan för att se hur man gör för att ångra köpet, men hittar ingen information så hon skjuter på det tills hon helt har glömt bort det. Nu, nästan två månader senare ser hon skokartongen i garderoben och kommer på det igen.
Kan hon ångra köpet?
Nej, det är försent. Eftersom Fanny köpt skorna på internet har hon 14 dagars ångerrätt.
Ja, om ett företag inte informerar om ångerrätten har man ett år på sig att ångra köpet.
Nej, ångerrätten är förbrukad eftersom hon inte har reklamerat i skälig tid.

Rätt!

Fel!

Banana AB är ett företag som tillverkar mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Sophia har köpt en ny surfplatta som en tid efter köpet börjat bete sig konstigt och hon misstänker att det är något fel på den. Sophia går därför till en av Bananas butiker för att lämna in den för garantireparation. Väl i butiken påstår säljaren att hennes surfplatta saknar garanti.

Har Banana AB rätt att inte lämna garanti för surfplattan?
Nej, i konsumentförhållanden måste företag alltid lämna garanti.
Nej, det är alltid obligatoriskt att lämna garanti på elektronikprodukter.
Ja, det är frivilligt att lämna garanti.

Rätt!

Fel!

Färgglad AB har utfört ett måleriarbete på Marcus villa, arbetet påbörjades för fyra år sedan och blev klart för drygt tre år sedan. Nu upptäcker Marcus att färgen börjar lossna, trots att Färgglad lovat att den skulle hålla minst 15 år. Marcus vill därför reklamera tjänsten, men Färgglad hävdar bestämt att reklamationstiden gått ut.

Har Färgglad AB rätt?
Nej, för tjänster som utförs på byggnader är reklamationstiden tio år istället för den vanliga reklamationstiden på tre år.
Ja, reklamationstiden är tre år från arbetets avslutande
Ja, reklamationstiden är tre år från det att arbetet påbörjades.

Rätt!

Fel!

Vilhelm har varit hos Förvaringskungarna AB och köpt en ny byrå till sitt sovrum. På kvittot står det att han har bytesrätt i 14 dagar, vilket är bra för han är inte helt säker på att den passar in i sovrummet. Mycket riktigt sticker dess gröna färg ut lite för mycket och Vilhelm bestämmer sig för att byta den mot en lite mildare, rosa, färg. Väl hos Förvaringskungarna inser han att han tappat bort kvittot på byrån och personalen menar på att han måste ha det för att kunna utnyttja sin bytesrätt. Vilhelm vill istället minnas att det räcker att bara visa ett kontoutdrag, som han ju har i telefonen.

Vad gäller?
Vilhelm har varit hos Förvaringskungarna AB och köpt en ny byrå till sitt sovrum. På kvittot står det att han har bytesrätt i 14 dagar, vilket är bra för han är inte helt säker på att den passar in i sovrummet. Mycket riktigt sticker dess gröna färg ut lite för mycket och Vilhelm bestämmer sig för att byta den mot en lite mildare, rosa, färg. Väl hos Förvaringskungarna inser han att han tappat bort kvittot på byrån och personalen menar på att han måste ha det för att kunna utnyttja sin bytesrätt. Vilhelm vill istället minnas att det räcker att bara visa ett kontoutdrag, som han ju har i telefonen. Vad gäller?
Förvaringskungarna kan inte kräva att han visar kvitto. Det räcker med att han bevisar att han köpt byrån där, exempelvis med ett kontoutdrag.
Det kan visserligen räcka att visa upp ett kontoutdrag men då måste det vara utskrivet, inte digitalt på telefonen.

Rätt!

Fel!

Rahel har beställt en bil med två veckors leveranstid. Han är supernöjd med sitt köp och går i princip på nålar i väntan på vrålåket. När två veckor har gått och ingen bil kommit blir han därför snabbt ganska irriterad och mitt i sin irritation river han fakturan. Han tänker minsann inte betala för något som inte kommit! Glassiga Bilar AB reagerar likadant, de tänker minsann inte leverera en bil som inte är betald!
Rahel måste betala och får istället begära skadestånd för förseningen i efterhand.
En utlovad leveranstid är inte bindande och Rahel är därför tvungen att betala fakturan. Han kan inte kräva skadestånd för förseningen.
Rahel har rätt att hålla inne med betalningen när leveransen är försenad och Glassiga Bilar AB måste leverera bilen ändå.

Rätt!

Fel!

Dela detta quiz för att visa ditt resultat!

Var det svårt? Ge oss chansen att kontakta dig och berätta mer om oss och våra juridiska tjänster!

Gå vidare

Konsumenträtt

Du fick %%score%% av %%total%% möjliga!

%%description%%

%%description%%

Loading...

Beställ Företagsavtalet och få rabatt på alla våra digitala kurser

Läs mer