Transportköp

Välkommen till Allt om Juridiks quiz! I dagens globaliserade samhälle där hela världen utgör en enda stor galleria så uppstår många juridiska situationer relaterade till köp. En vanlig situation är vilka regler som gäller för transporter. Om din beställning skadas på väg till dig, har du då rätt att kräva en ny vara av säljaren? Eller är det en risk man får ta som köpare? Se om du har koll på reglerna i vår quiz om transport- och distansköp. Lycka till!

Klicka nedan för att starta quiz!

Ditt företag säljer ostron och har kontaktats av ett annat företag på samma ort som önskar köpa ett parti. Köparen betalar summan ni kommer överens om, och dagen därpå packar ni in ostronen i lastbilen och åker mot köparen för att lämna av dem. När ni kommer fram är vissa av ostronen dåliga. Köparen vill självklart inte betala för de dåliga ostronen, men du hävdar att det är köparen som står risken (dvs. ansvarar för om varan förstörs, kommer bort, försämras eller minskas under transporten).
Köparen har rätt. I detta fall är det du som säljare som står risken för varan under transporten.
Du som säljare har rätt. Huvudregeln är att efter att köparen erlagt betalning står denne risken.
Ni får stå för hälften av kostnaden var.

Rätt!

Fel!

Mikael äger ett företag som säljer kontorsmaterial. Ett bemanningsföretag lägger en stor beställning. Efter att bemanningsföretaget har betalat påtalar företaget att de vill att Mikaels företag ska leverera varorna. Mikael anser dock att det är upp till köparen att hämta varorna.
Säljaren är skyldig att lämna varorna till köparen.
Köparen måste hämta varorna hos säljaren.
Det finns inga lagregler för att lösa situationen, utan man måste komma överens.

Rätt!

Fel!

Anna köper en cykel av sin lokala cykelhandlare och cykelhandlaren erbjuder sig att anlita en transportfirma som kan köra hem cykeln till Anna. Anna tackar ja och betalar cykeln. När transportören lämnar av cykeln hemma hos Anna ber han att få betalt – dels för transporten och dels för den extrakostnad som uppstod eftersom Anna bor på en ö dit man måste åka färja. Anna blir förvirrad – cykelhandlaren nämnde ingenting om en transportavgift.
Vem ska betala transportavgiften?
Anna, eftersom huvudregeln är att konsumenten får stå för transportkostnader om denne vill ha varan levererad.
Anna kommer tvingas betala för kostnaden för färjan, men inte för övriga transportkostnader.
Cykelhandlaren, eftersom cykelhandlaren och Anna inte uttryckligt avtalat om att Anna skulle stå för transportkostnaden.

Rätt!

Fel!

Hängbart AB beställde i januari ett antal kristallkronor från företaget Kristallklart AB. Företagen kom överens om att transporten av kristallkronorna skulle skötas av en fristående transportör. Under den långa transporten från norra Sverige till södra Sverige drog en storm fram som gjorde att många av de fina kristallkronorna krossades. När företrädaren för Hängbart fick leveransen blev han förstås bestört. Han kontaktade genast Kristallklart och krävde sina pengar tillbaka. Kristallklart anser dock inte att de kan lastas för att transportören har misslyckats med att skydda varorna och vägrar därför att betala tillbaka.

Nu är frågan, vem bär egentligen risken för att varorna förstörs under transporten i detta fall?
Om inget annat har avtalats övergår risken för varan till köparen när den avlämnats till transportören. Alltså ligger risken på Hängbart.
Om inget annat har avtalats kvarstår risken på säljaren (Kristallklart) under transporten dvs. ända tills dess att köparen har mottagit varan.
När man anlitar en fristående transportör är risken jämt fördelad på köparen och säljaren.

Rätt!

Fel!

Anita har länge varit ute efter ett kylskåp som passar hennes kök som är i åttiotalsstil. En dag hittar hon det perfekta kylskåpet på internet. Hon lägger genast en beställning. Leverans ska ske inom en vecka. Redan två dagar efter beställningen står kylskåpet utanför ytterdörren på Anitas tomt. Anita är dock bortrest och kommer först hem några dagar senare. Kylskåpet har då vandaliserats. Anita ringer upp företaget och säger att hon vägrar att betala fakturan. Företaget hävdar dock att det inte är deras ansvar vad som händer med kylskåpet efter att det avlämnats.
Har företaget rätt?
Ja, risken för att varan förstörs övergick till Anita i och med att kylskåpet lämnades på Anitas tomt.
Nej, i ett konsumentförhållande är det näringsidkaren som står risken fram till det att konsumenten fysiskt har fått varan.

Rätt!

Fel!

Dela detta quiz för att visa ditt resultat!

Var det svårt? Ge oss chansen att kontakta dig och berätta mer om oss och våra juridiska tjänster!

Transportköp

Du fick %%score%% av %%total%% möjliga!

%%description%%

%%description%%

Loading...

Beställ Företagsavtalet och få rabatt på alla våra digitala kurser

Läs mer