Medierätt II

Välkommen till Allt om Juridiks andra quiz om medierätt! Det kan vara knepigt att applicera juridiken på allt som sker i de moderna medierna. Vad gäller när en influencer ska göra reklam för en produkt på youtube? Har en kompositör rätt att bli angiven när dennes stycke spelas i tv? Flera kluriga frågor finns i quizet. Vill du testa dina kunskaper ytterligare - gör vårt quiz Medierätt I.

Pelle, en känd skådespelare, bläddrar i ett magasin. Magasinets sista sida är en helsidesannons för tidningen – och till Pelles förvåning och bestörtning är hans bild med i annonsen. Han ringer upp den ansvarige utgivaren och säger att de bryter mot lagen om namn och bild i reklam. Utgivaren försvarar sig med att reklamannonsen skyddas av tryckfrihetsförordningen precis som allt annat redaktionellt material i tidningen eftersom att den ingår i en tryckt skrift. Har utgivaren rätt?
Nej, utgivaren har fel. Rent kommersiella budskap faller inte in under tryckfrihetsförordningen.
Ja, utgivaren har rätt. Material i tryckt skrift omfattas alltid av tryckfrihetsförordningen. Tidningen kan dock göra sig skyldig till tryckfrihetsbrott, exempelvis förtal och hets mot folkgrupp.

Rätt!

Fel!

Leif är en så kallad ”influencer” med en välbesökt youtubekanal. De flesta som tittar på hans klipp är över 40 år gamla, och det är också dessa han riktar sig till. Han får mängder av förfrågningar från olika företag som vill att han ska marknadsföra deras produkter. Ett företag vill att han ska visa deras produkt utan att uttryckligen säga att det rör sig om ett reklamsamarbete. Leif gillar verkligen produkten och tänker därför att det borde ju vara ok om han i sin youtubevideo tipsar om produkten, utan att säga att det rör sig om reklam. Är detta tillåtet?
Nej. Enligt marknadsföringslagen krävs att all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Ja. Men detta enbart för att Leifs målgrupp anses vara personer över 18 år. Hade det rört sig om barn under 18 år hade han behövt informera om att det är ett reklamsamarbete.
Ja. Man behöver inte märka ut reklam på youtube, eftersom all kommunikation sker genom rörlig bild och ljud. Reklamidentifiering krävs bara i skriven text, exempelvis på en blogg.

Rätt!

Fel!

Stina jobbar som vårdbiträde på ett kommunägt äldreboende och upplever att vården av de gamla inte sker som den ska. En gång, när hon precis ska kliva på ett arbetspass, ser hon att köket är smutsigt och stökigt och att vassa knivar lämnats framme. Hon fotograferar köket, och bilderna skickar hon sedan till en journalist på en dagstidning för att saken ska komma upp till ytan. När verksamhetschefen på äldreboendet läser artikeln som publicerats angående detta ringer hon tidningen och kräver namnet på den som lämnat in fotografierna. Har verksamhetschefen rätt att göra så?
Stina jobbar som vårdbiträde på ett kommunägt äldreboende och upplever att vården av de gamla inte sker som den ska. En gång, när hon precis ska kliva på ett arbetspass, ser hon att köket är smutsigt och stökigt och att vassa knivar lämnats framme. Hon fotograferar köket, och bilderna skickar hon sedan till en journalist på en dagstidning för att saken ska komma upp till ytan. När verksamhetschefen på äldreboendet läser artikeln som publicerats angående detta ringer hon tidningen och kräver namnet på den som lämnat in fotografierna. Har verksamhetschefen rätt att göra så?
Nej, verksamhetschefen har inte rätt att ens försöka ta reda på vem som lämnat in fotografierna.
Ja, verksamhetschefen är i sin fulla rätt att ta reda på källan eftersom det Stina har gjort strider mot lojalitetsplikten som följer av hennes anställning. Hon måste få reda på uppgiftslämnaren så att hon kan vidta åtgärder, som att ge Stina en varning eller säga upp henne.

Rätt!

Fel!

Cissi är kompositör och sitter efter en lång arbetsdag hemma och tittar på tv. Plötsligt hör hon sin egen melodi framföras i en tv-sänd gudstjänst. Hon väntar på att det ska anges att hon komponerat stycket, och sitter därför klistrad framför tv:n till dess att sändningen avslutats. Hennes namn finns inte med någonstans. Hon ringer sin bror som är jurist och frågor om hon inte har lagstadgad rätt att bli namngiven. Vad är det som gäller egentligen?
Rätten att bli angiven är en undantagslös rättighet – hon kan med framgång kräva skadestånd.
Rätten att bli namngiven gäller inte för musikaliska verk.
Om det av tekniska skäl är svårt att namnge upphovspersonen behöver så inte ske.

Rätt!

Fel!

Gisela, en känd kriminolog och författare, får i uppdrag att göra en undersökning som ska tas med i en statlig utredning. Hon blir eld och lågor, men glöden falnar när en kollega säger att hon inte kommer att ha någon upphovsrätt till det hon författar. Har kollegan rätt?
Ja, Gisela har inte upphovsrätten till texten.
Nej, Gisela behåller sin upphovsrätt.

Rätt!

Fel!

Dela detta quiz för att visa ditt resultat!

Var det svårt? Ge oss chansen att kontakta dig och berätta mer om oss och våra juridiska tjänster!

Medierätt II

Du fick %%score%% av %%total%% möjliga!

%%description%%

%%description%%

Loading...

Beställ Företagsavtalet och få rabatt på alla våra digitala kurser

Läs mer