Marknadsföring

Välkommen till Allt om Juridiks quiz om marknadsföring! Marknadsföringslagen är lurig. Det är faktiskt inte det enklaste att veta om din reklam klarar lagens krav. Även de största företagen och skickligaste reklambyråerna trampar då och då i klaveret. Testa dina kunskaper här!

Klicka nedan för att starta quizen!

Du jobbar på ett företag som precis håller på att lansera en ny borrmaskin i Sverige. Din kollega föreslår att ni kan hitta på att borrmaskinen har fått flera utländska utmärkelser ”för att hetta upp den lite.” Du tycker det låter bra och gör flera annonser med utmärkelser som du ritat i Photoshop. En dag kommer din chef in på ditt kontor och skäller ut dig – ”man får inte hitta på sånt här!” Du menar att ingen skada är ju skedd – det är ju inte riktiga utmärkelser.
Du har rätt – ingen riktig utmärkelse finns, så du har inte lurat någon.
Din chef har rätt – man måste vara ärlig i reklam.
Båda har delvis rätt – man får inte ljuga om utmärkelser och pris som finns på riktigt, men de här är ju påhittade, så då är det okej.

Rätt!

Fel!

I ditt företags nya reklamfilm finns en del där följande text dyker på i rutan: ”Vi har Sveriges nöjdaste kunder!” Din kollega är osäker på om det är förenligt med reglerna kring marknadsföring, men du tror att det går bra. Vem har rätt?
Din kollega har rätt – det är inte tillåtet med sådana påståenden.
Du har rätt – klart man får säga vad man vill i sin egen reklamfilm!
Båda har delvis rätt – man får säga det, om man har stöd för det.

Rätt!

Fel!

I ditt företags senaste reklamkampanj används frasen ”Kom in och smaka den bästa hamburgaren som någonsin lagats!” Är detta förenligt med reglerna om marknadsföring?
Ja, men man måste ha stöd för påståendet.
Nej, man kan ju omöjligt kan garantera att det är den "bästa hamburgaren som någonsin lagats".
Ja, det är väl ändå ingen som tar det seriöst?

Rätt!

Fel!

Företaget du jobbar på har precis beslutat att ändra långsiktig profil och har därför sänkt priserna på alla kläder i sitt sortiment. Nu ska ni annonsera i tidningarna och du passar på att skriva REA i stora bokstäver högst upp i annonsen. Är det förenligt med reglerna kring marknadsföring?
Ja, ni har ju sänkt priserna.
Nej, "REA" får bara användas när priserna är sänkta under en begränsad tid.
Ja, om det är hela sortimentet som är prissänkt går det bra.

Rätt!

Fel!

Det företag du jobbar på har precis lanserat ett mousserande vin som är tillverkat i Sverige. I annonserna skriver ni ”Svensk champagne i världsklass!” Efter ett tag hör en klient av sig och undrar om det verkligen är en laglig marknadsföring att kalla drycken för ”champagne”. Är det det?
Ja, eftersom det står ”svensk” champagne, så framgår det tydligt var drycken tillverkas.
Nej, man får inte använda geografiskt skyddade ord - såsom champagne - i sin marknadsföring.
Ja, ingen kan väl tro att svensk champagne är i världsklass?
Ja, "champagne" är inget skyddat begrepp.

Rätt!

Fel!

Dela detta quiz för att visa ditt resultat!

Var det svårt? Ge oss chansen att kontakta dig och berätta mer om oss och våra juridiska tjänster!

Gå vidare

Marknadsföring

Du fick %%score%% av %%total%% möjliga!

%%description%%

%%description%%

Loading...

Beställ företagsavtalet och få 30% på alla våra digitala kurser