Distans och marknadsföring

Välkommen till Allt om Juridiks quiz om näthandel och marknadsföring! Näthandel blir mer och mer vanligt idag. Har du egentligen koll på dina rättigheter när du handlar på nätet och vet du gränserna för godkänd marknadsföring? Ta vårt quiz för att se vad du kan kan om näthandling och marknadsföring!

Tove har efter en lång tids arbetslöshet fått ett jobb som gitarrlärare på en friskola. För att fira beställer hon på internet en gitarr som hon länge suktat efter. Dagen efter beställningen får Tove tyvärr tråkiga besked från friskolan, skolan har lagt ned och Tove kan därför inte erbjudas någon anställning. Tove som saknar ekonomiska resurser väljer därför att meddela säljaren att hon ångrar köpet när gitarren anländer ca två veckor efter beställningen. Säljaren hävdar då att Tove inte längre har någon ångerrätt då tiden för ångerrätt börjar löpa direkt beställningen lagts och då det nu gått över två veckor kan Tove inte få tillbaka några pengar. Tove blir förfärad och undrar om säljaren verkligen har rätt?
Ångerrätten börjar gälla när beställningen gjorts, Tove borde ha meddelat säljaren att hon ångrat inom 14 dagar från beställningen.
Ångerrätten börjar gälla när köparen fått hem varan, Tove har därför rätt att ångra sitt köp.
Vid internetköp finns det ingen ångerrätt, Tove har därför inte rätt till någon återbetalning.

Rätt!

Fel!

Rune är en mycket gammal man som på den senaste tiden fått flertalet samtal från envisa telefonförsäljare. En dag ringer det en ung kille som inte presenterar sig, han säger att han ringer från Strumpor&Annat och att de idag har ett erbjudande på tio par strumpor för endast 50 kr. Rune tänker ”låt gå” och tackar ja till erbjudandet. Efter en vecka får han hem strumpor av urusel kvalité och även ett avtal som säger att han bundit sig i sex månader till att få strumpor hemlevererade varje månad, uppsägningstiden är två månader. Kan avtalet vara giltigt?
Nej, avtalet är inte giltigt men Rune måste betala en viss summa för att han inte har frågat om bindningstiden
Nej avtalet är inte giltigt, en telefonförsäljare har en skyldighet att uppge sin identitet till den de ringer till.
Ja om Rune har tackat ja till erbjudandet blir han bunden, det är hans ansvar att fråga om de specifika villkoren.

Rätt!

Fel!

Tina är ute efter en högkvalitativ stereoanläggning då hon är något av en jazzfantast. Efter timmar av sökande på internet bestämmer hon sig för att beställa från en sida som verkar utlova marknadens absolut bästa högtalare – dom har till och med vunnit priser! Hemsidan utlovar det bästa ljudet och ska vara särskilt framtaget just för jazz. När högtalarna kommer blir Tina mycket besviken, högtalarna visar sig vara bättre lämpade för elektronisk musik och efter närmare efterforskning visar det sig att de inte alls har vunnit några priser. Tina skickar missnöjt tillbaka högtalarna och funderar för sig själv om ett företag verkligen får lovorda sina produkter på det här sättet?
Ja, det är upp till konsumenten att undersöka om företag ljuger i sin marknadsföring.
Nej, företag får aldrig överdriva i sin marknadsföring.
Nej, företag får inte ljuga om priser eller specifika egenskaper hos sina produkter.

Rätt!

Fel!

Leo är egenföretagare och har det senaste året startat en onlinebutik för solglasögon med hög kvalité till ett lågt pris. Glasögonen har det optimala UV-skyddet och är specialbeställda från en fabrik i Frankrike. Till en början gick affärerna strålande och Leo kände att han satsat på helt rätt produkt. Han upptäcker dock, till sin förfäran, att en konkurrent har skrivit om Leos solglasögon på dennes hemsida. Konkurrenten skriver först att dennes solglasögon är billigare, vilket stämmer, men skriver sedan också att Leos solglasögon helt saknar UV-skydd och skadar därför ögonen. Leo känner sig rådvill och kränkt, kan en konkurrent verkligen smutskasta honom på det viset?
Nej, företag får inte ljuga och smutskasta andra företag i sin reklam.
Nej, företag får inte namnge andra företag i sin egen reklam, det är förbjudet!
Ja, på en marknad är det fri konkurrens och det finns ingenting som hindrar att konkurrenter säger att andras produkter är dåliga eller undermåliga.

Rätt!

Fel!

Benjamin har länge sökt efter den perfekta plånboken! Efter många hopplösa besök i diverse affärer har han nu bestämt sig för att specialbeställa en från nätet. Han hittar en sida som verkar göra fina plånböcker och där man även kan få sina initialer inarbetade i lädret. När plånboken kommer känner sig Benjamin dock inte nöjd, allt sökande efter den perfekta plånboken har gjort honom oerhört kräsen. Han hör av sig till försäljaren och meddelar att han tänker utnyttja sin ångerrätt men får som svar att det inte finns någon ångerrätt på produkten. Benjamin undrar nu om det verkligen kan stämma?
Nej, en konsument har alltid 14 dagars ångerrätt
Ja, det finns ingen ångerrätt på läderprodukter.
Ja, om produkten är specialbeställd med utmärkande egenskaper så har kunden inte ångerrätt.

Rätt!

Fel!

Dela detta quiz för att visa ditt resultat!

Var det svårt? Ge oss chansen att kontakta dig och berätta mer om oss och våra juridiska tjänster!

Gå vidare

Distans och Marknadsföring

Du fick %%score%% av %%total%% möjliga!

%%description%%

%%description%%

Loading...

Beställ Företagsavtalet och få rabatt på alla våra digitala kurser

Läs mer